Van ambitie naar actie

Sociale impact
in de praktijk

 

Sea Hero Quest

Volgens het Global Alzheimer Report 2015 zijn er wereldwijd meer dan 47 miljoen mensen met dementie. In Nederland lijden 260.000 mensen aan deze ziekte en er is nog steeds geen genezing mogelijk. Het grote probleem hierbij is het gebrek aan onderzoeksdata. De mobiele game Sea hero Quest brengt hier verandering in. Wanneer je deze game 2 minuten speelt, levert dit maar liefst 5 uur aan wetenschappelijke onderzoeksdata op.

Ik heb in samenwerking met Alzheimer Nederland aandacht gevraagd voor de game in de Volkskrant, op BNR, op de tech-beurs The Next Web en zelfs in de schepen van Doeksen naar Vlieland en Terschelling. 

De game (Android en iPhone) is wereldwijd inmiddels honderdduizenden keren gedownload en gespeeld en de eerste resultaten zijn veelbelovend! De data die nu verzameld is wordt namelijk gebruikt om een diagnostische tool te ontwikkelen. Met deze tool kan het vroege begin van dementie worden opgespoord. Daarnaast kan deze tool straks de behandeling beïnvloeden van mensen waarbij de ziekte al is vastgesteld.