Maak het zichtbaar
Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel vroeg mij om, in navolging van de campagne in oktober 2017, ook de voorjaarscampagne 2018 te organiseren en mee te helpen met de najaarscampagne. Met deze beide campagnes wil het CKM aandacht vragen en jongeren bewust maken van de gevaren van loverboys en het belang van aangifte doen. Centraal in de voorjaarscampagne stond het rapport ‘Aangifte doe je niet’, met daarin het onderzoek naar de aangiftebereidheid van jonge meisjes die slachtoffer zijn geworden van seksuele uitbuiting. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken heb ik me, ondersteund door een stagiaire en samen met CKM-collega's, gericht op verschillende doelgroepen.
Politici en beleidsmakers
De politici en beleidsmakers werden bereikt door middel van het rapport ‘Aangifte doe je niet’ dat op 12 juni werd uitgebracht, gekoppeld aan een evenement op het Plein. Op het Plein was ook de Escapevan (een escaperoom op wielen) aanwezig. De opening van de campagne vond plaats via een preview van de theatervoorstelling die onderdeel is van het lesprogramma (zie hiervoor ook de doelgroep 12-18 jarigen). Vervolgens werd het rapport uit een kluis gehaald en uitgereikt aan de Kamerleden Anne Kuik (CDA) en Kirsten van den Hul (PvdA).
12-18 jarigen
Om jongeren bewust te maken van de loverboyproblematiek hebben we een uniek lespakket voor middelbare scholen ontwikkeld. Daarnaast hebben we een vlogger gevraagd die veel wordt bekeken door deze specifieke groep jongeren, namelijk Jill van Dooren (YouTube-naam Crocojill). Haar vlog is bijna 150.000 keer bekeken! Ook politieagent Dwight van van de Vijver was aanwezig op eerste dag van de campagne en nam een filmpje op waarin hij tips geeft over loverboys.
Het brede publiek
Om het brede publiek te bereiken heb ik actrice Halina Reijn gevraagd twee filmpjes op te nemen. Deze filmpjes heeft ze verspreid op al haar Twitter-, Facebook- en Instagramaccount. In de najaarscampagne heb ik Halina geassisteerd om in DWDD een pleidooi te houden dat iedereen zijn ogen en oren moet openhouden voor mensenhandel. Om het grote publiek te bereiken via muziek heeft Dilana Smith een lied over het mensenhandel gemaakt, genaamd “Behind Closed Doors”.